Udvalgt indlæg

Velkommen til den nye blog om natur, naturfænomener, oplevelser og aktiviteter for børn og unge!

Velkommen til min nye blog! Jeg vil gerne puste til den indre grønne glød og være med til at inspirere og motivere andre til at genopvæk...

mandag den 4. juni 2018

JUHU! - Det regner!

 
Har du brug for gode idéer til hvad I kan lave på en regnvejrsdag, så er her samlet et par forslag.
 
(Billede fra: https://www.ellaslist.com.au/  )
 

Vejret behøver ikke være en stopper

Når du skal beslutte, hvilke regnvejrsaktiviteter du skal lave, afhænger det af, hvor kraftigt det regner. Der er forskel på, om det regner i tykke stråler eller blot støvregner. Men sørger du for at være klædt på efter vejret, behøver udendørsaktiviteter i regnvejr ikke være et problem.
Hvis du er villig til at hoppe i gummistøvlerne, tage regnfrakken og ja-hatten på, vil du opleve, at regnvejrsaktiviteter i udenfor faktisk kan være sjovere end at sidde indenfor.
 
Som den voksne bag aktiviteterne, Er den vigtigste faktor at du skal selv synes, det er sjovt -børnene spejler sig i dig. Hvis du synes, det er sjovt at blive våd, så vil de også ofte synes, at det er sjovere.
-det gode humør smitter altid.

Du skal vurdere, hvor voldsomt det regner. Der er naturligvis stor forskel på, om det småregner eller om der kommer en voldsom regnbyge. Der skal være god mulighed for at komme ind, når I er nået til at være blevet våde nok. Blive tørret godt med et håndklæde, få tørt og rent tøj på - og få varmen lidt igen. Måske få en kop varm kakao eller te, som afslutning på det hele.
 
 

Info:

 

Derfor regner det

 
Næsten al nedbørsdannelse forårsages af opstigende luft, der består af vandpartikler der fordampes fra overfladevand. såsom havet og søer. Når luften stiger til vejrs, bliver den afkølet, og på et tidspunkt vil den nå sit mætningspunkt. Hvis luften tvinges yderligere til vejrs, vil luftens vanddamp fortættes til små vanddråber – også kaldet skydråber eller iskrystaller.
 
Store dråber og iskrystaller falder hurtigere end små. Store dråber med stor faldhastighed samler mindre dråber op og falder dermed endnu hurtigere.
Disse store dråber støder ind i endnu flere dråber og vokser derfor yderligere. På et tidspunkt bliver dråberne og iskrystallerne så store, at de falder hurtigere end opvindene inde i skyen, og dermed falder de ud af skyen som nedbør.
 
Når vandet når jorden siver det gennem overfladen og ned i grundvandet, vandet løber her efter samlet ud i verdenshavene hvor efter det igen bliver til overfladevand.
 
 
 
Iskrystaller er især effektive til at starte ned-børsprocessen. Selv om sommeren starter det meste nedbør som iskrystaller højt oppe i skyerne.
 

Hvorfor falder regnen i dråber?

 
Når varm, fugtig luft stiger opad, afkøles den, og vanddampene fortætter sig til små dråber og danner skyer. Disse dråber er ekstremt små og så lette, at de holder sig svævende. For at vandet kan samle sig til en decideret regndråbe, kræver det, at et mikroskopisk støv- eller pollenkorn er til stede i skyen. De mange små dråber sætter sig på kornet og falder til jorden som en regndråbe.
(for yderlig information kan 'Illustreret Videnskab' anbefales) 
 
 

Aktivitets forslag:

 
 

Regndans

 
Materialer: Fornuftigt tøj, musikanlæg (enten vand tæt, eller tæt ved i tørvejer)
Alders gruppe: Alle
 
Det kan være rigtig sjovt at danse i regnen. De fleste børn elsker at danse og bevæge sig til musik, og det behøver ikke kun være indenfor, eller når det er godt vejr, at der danses igennem. Syng jeres egne sange at danse til, eller spil musik til.  
 
 

Hoppe i vandpytter

 
Materialer: Fornuftigt tøj
Alders gruppe: Alle
 
På med regntøj og gummistøvler, og slip glæden løs i vandpytterne. Hvem kan plaske mest? Det er faktisk virkelig sjovt for både børn og voksne.
 

Vandkrig

 
Materialer: Fornuftigt tøj, vandpistoler, kopper, spande, vandballonger.
Alders gruppe: Alle
 
I mange børn lærer, at de ikke må sprøjte med vand, men udenfor, og når vi leger med vand, så er det faktisk helt okay at sprøjte og at man bliver våd. I kan kaste med vand i kopper eller skyde med vandpistoler. Det kan være rigtig sjovt for børnene, at de pludselig kan få lov til at sprøjte med vand. 
 

Vandpytte-stafet

 
Materialer: Mugs/krus, Spand/balje
Antal deltager: 4-99
 
Opdel jer i to eller flere små hold, holdende finder hver sin vandpyt -gerne nogle stor nogen. Giv nu alle deltagerne hver sin mug, hvorefter hvert hold skal stille sig i en række med samme afstand til hver deres vandpyt, -hvor der stilles en spand per hold bag dem. Deltagerne skal nu løbe på skift hen til vandpytten og fylde vand i deres mug, og løbe tilbage og tomme vandet i spanden.
Stafetten er vundet, når et hold har fyldt sin spand med vand. -God fornøjelse
 

Vandbaner

 
Materialer: evt. Skovl, træplanker, boremaskine, stuer, nedløbsrør eller lignende. 
Anders gruppe : 3-12år (og barnlige sjæle)
 
I kan selv bygge vandbaner. Det kan være i en sandkasse, hvor I graver gange, som vandet kan løbe igennem. Har I mod på det, kan I også bygge større baner af træ, nedløbsrør, mælkekartoner, osv. Hun fantasigen sættergranser for hvad I kan bruge til formålet og sværhedsgraden bestemmer i selv. 

Vandbaner kan indeholde broer, pumper og have forskellige niveauer, hvor vandet løber. Børnene lærer en masse om at bygge og også om, hvordan vand løber, om at vand ikke kan løbe opad.
 
 
           
 
 

Skibe i strømmen

 
Materialer: Fornuftigt tøj, korkpropper, karton, græs, træ m.m.
Alders gruppe: 3-12år (og barnlige sjæle)
 
Der kan være mange timers leg i at bygge en vandbane og efterfølgende sejle med små både og andre ting der kan flyde. I kan lave vædeløb om hvis skib er hurtigst, Hvis der ligger bedste i vanden m.m. Skibene kan bygges af korkprobber, træ, græs eller andre natur materiale, kan eksperimenter med hvilke materialer der flyder bedst, er det træ eller bark? Aktiviteten kan lære børnene om overfladespænding og opdrift. (for mere info se indlægget over)
 
 
(Billede fra: Natur og Ungdom, tema dag -søer og vandløb i byen)


(Billede fra: https://samvirke.dk/)

 
 
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar